הערוץ הראשון ערוץ 10 מסחר בפורקס עורך הדין ניירות ערך הוצאה לפועל חוב בורסת היהלומים משרד עורכי דין אלדר פרץ ושות' חשבון בנק ערבות הוצאה לפועל הונאת פונזי

כיצד תרמית הפורקס עובדת ?

גופים רבים מציעים הצעות מפתות על עשיית אלפי שקלים בדקות ספורות וכל זאת תוך כדי ישיבה על הכורסה ממש מסלון ביתינו.
כך גם ארע ללקוח שהגיע למשרדנו.
גבר בשנות הארבעים לחייו, משכיל, תלמיד ישיבה הקדיש את חייו ללימוד תורה. באחד הימים, בעודו בודק מיילים נתקל ב"באנר" המפרסם דרך קלה לעשיית כסף. כמובן שמדובר בפרסומת נוצצת ומושכת את העין. אותו אברך, החליט בהסח הדעת להשאיר פרטים. לאחר דקות ספורות כבר קיבל טלפון מהחברה. נציג החברה באופן מאד משכנע, הביא לכך שהלקוח שלנו פתח חשבון בחברה, אך לאחר יממה בה חשב על אשר עשה, הודיע לחברה כי אינו מעוניין והורה לסגור את החשבון מבלי שהעביר שקל אחד לחשבון המסחר.

כמובן שכאן רק מתחיל סיפורנו, העובד החרוץ של החברה אינו מכיר את המילה "לא" והחל במסע שכנועים וטלפונים בלתי פוסקים, תוך מתן הבטחות, בונוסים ומתנות באם ייפתח הלקוח חשבון ויזרים כסף לחברה. אותו אברך, הסביר לנציג כי עסוק כל היום בישיבה ואין לו פנאי לעקוב אחר המסחר, אך נציג החברה השיב לו כי אין צורך לעקוב ובזמן שהוא יילמד, כספו יעבוד בשבילו, חלומו של כל אדם.  התרצה האברך ופתח חשבון חדש והזרים אליו כחצי מיליון ₪, כספים אשר היו מיועדים לרכישת דירה.

ללקוח הובטח כי מדובר בפלטפורמת מסחר חדשה ואמינה, רובוט מסחר שאמור להגן על כספי הלקוחות ולמעשה מבצע פעולות ללא מגע אדם ובכך מנטרל את כל ההיבט הפסיכולוגי הטמון בהשקעות, אשר בגינו אנשים נוטים להפסדים.
נציג החברה היה בקשר רציף עם הלקוח והציג לו לכל אורך הדרך כי התיק ברווחים וכספו מושקע במסלול סולידי ומוגבל בהפסד של 10% בלבד לכל היותר. באתר החברה  מתוארת שיטת המסחר בה הם נוקטים כייחודית להם. ייחודיותה של השיטה, על פי האמור, נעוץ במסלולי השקעה מפוזרים ומגוונים ובדיוק מושלם בביצוע החישובים המובילים בסוף לרווחים בעסקאות.

לאחר כחודשיים בהם נוהל התיק, חש הלקוח בצורך לבקר במשרדי החברה ולראות במוא עיניו את הפעילות. עם הגעתו של הלקוח לחדר המסחר, חשכו עיניו, הוא גילה שתיקו בהפסד של למעלה מחמישים אחוזים. בסופו של יום התגלה כי הכל בדייה ולא נעשה כל פיזור ו/או גיוון בתיק הלקוח. בעקבות ניהול רשלני של הכסף ומצגי שווא וכן הפרת ההסכם עם הלקוח, הוגשה בימים אלה תביעה כנגד החברה על ידי משרדנו.

מקרה זה אינו ייחודי, אלא אחד מאלפי מקרים של משקיעים אשר נופלים קורבן לתרמית הפורקס, הטעייה ופרסום שקרי ומפסידים את מיטב כספם ולעיתים אף את מרבית חסכונותיהם מתוך האמונה לתרמית הפורקס ולתעשיית "הכסף קל".
בעקבות התנהלות קלוקלת זו במתכונת של שוק פרוץ, בו צצות להן חדשות לבקרים חברות מסחר המבטיחות עשיית כסף קל ומהיר, ללא כל פיקוח, החליטה מדינת ישראל להצטרף למדינות המערב המתקדמות ולתקן תקנות ברורות בנושא זה.
ביום 3 באוגוסט 2014 אישרה ועדת הכספים של הכנסת, את תקנות ניירות ערך (זירת מסחר לחשבונו העצמי), המשלימות את תיקון 42 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 אשר אושר בכנסת בשנת 2010.

התקנות עוסקות במכלול של נושאים שעיקרן מתן הגנה לציבור משקיעים וירידה משמעותית בהיקפי התביעות המנוהלות בתחום זה. כחלק מהרגולציה,  העתידה להיכנס לתוקפה באופן פעיל בעוד כחודש, תהיה הפחתה משמעותית של זירות המסחר הפעילות, זאת בשל דרישת סף לקיומו של רישיון בתחום.
עד לכניסתן של התקנות לתוקף והפיקוח על תחומי הזירה השונים, רצוי שכל אחד ייפקח בעצמו על השקעותיו וייבחן היטב לאיזה סוג של הרפתקאה הוא מוכן להירתם. יצירת הרגולציה "תקל" אף על בתי משפט המנהלים תיקים אלה, אשר תפסיק להטיל אצבע מאשימה על המשקיע וככל הנראה תיצור דילול משמעותי בהיקף משקיעים בזירות המסחר.

*אין באמור לעיל להוות משום ייעוץ ו/או המלצה.  המאמר הוא לידיעה בלבד

Eldar Perez

 

עו"ד אלדר פרץ בעל משרד עורכי דין אלדר פרץ ושות' העוסק בתביעות פיננסיות. 08-9583444